Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michał Spisaka

spisak baner.jpga2529b2d6aba655a5e177267741ed687
Aktualności Portal Wydarzenia Mapa strony Galerie
Konkurs wyłoni grono prawdziwych gwiazd
22/09/2013
Anna Zubko
2825
 
 
 
 

Zakończył się II etap przesłuchań VII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka. Przed nami ostatni, najtrudniejszy dla muzyków, etap z towarzyszeniem orkiestry.

 

Zwycięzców będziemy mogli usłyszeć 23 września o 19.00 w dąbrowskiej bazylice. Podobnie jak przesłuchania i koncert inauguracyjny, także koncert laureatów jest otwarty dla publiczności. (Przesłuchania konkursowe odbywają się w Katowicach na Akademii Muzycznej).



Konkurs organizowany jest przez Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, Pałac Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, która sprawuje także opiekę merytoryczną.

 

więcej o konkursie

 

Michał Spisak znów w Dąbrowie

 

Wyniki konkursu

 

Jaki poziom prezentują uczestnicy konkursu, jakie są opinie członków jury

 
Z prof. Romanem Lasockim, wybitnym skrzypkiem i pedagogiem, jurorem Konkursu rozmawia Regina Gowarzewska
 


Jakie są Pana odczucia, po wysłuchaniu wszystkich uczestników II etapu Konkursu?

 

- Teraz wyklarował się prawdziwy  poziom konkursu i myślę, że wszyscy jurorzy są zgodni” wyrównany i bardzo wysoki. Byliśmy świadkami kilku wykonań znakomitych. Przewiduję, ze ten Konkurs wyłoni grono prawdziwych gwiazd. W etapie pierwszym, eliminacyjnym podziękowaliśmy tym, którzy w naszym mniemaniu powinni jeszcze pracować nad stroną techniczną. Stąd w programie znalazły się utwory techniczne, na przykład Mozart, którego twórczość obnaża wszelkie mankamenty. Drugi etap wymagał już myślenia, wyobraźni  prawdziwego artyzmu. Tu ocenialiśmy pod kątem tego, który z młodych uczestników w danym momencie jest już gotowy, by podjąć działalność artystyczną i zaistnieć profesjonalnie na estradzie.

 

Oprócz dużej formy sonaty i utwory wirtuozowskiego, uczestnicy obowiązkowo grali utwory skomponowane na potrzeby Konkursu przez prof. Jana Wincentego Hawela. Czy uczestnicy „dorośli” już do odczytań muzyki współczesnej?

 

- Musieli dorosnąć!. Pamiętajmy, że za czasów Bacha czy Vivaldiego, grywano wyłącznie muzykę epoki w której przychodziło żyć. Proszę zauważyć, że potem ich utwory znikały na całe epoki. W dzisiejszych czasach ważne jest więc to, by muzycy sięgali po twórczość swoich czasów. Oczywiście nie można rozpoczynać edukacji od utworów, które nie posiadają wykształconych tradycji wykonawczych. Zbyt duża dowolność może stać się zachętą do anarchii. Dlatego najpierw trzeba kształtować umiejętności i wrażliwość, budować warsztat gry i środki wyrazu artystycznego, przechodząc przez wszystkie epoki, a potem, władając instrumentem w sposób mistrzowski, sięgać się po nowe dzieła. Cieszy mnie jednak idea twórców Konkursu im. Spisaka, żeby co roku włączać do programu twory nowe, specjalnie na tę okazję pisane. To wymaga od młodego człowieka specyficznego rodzaju wyobraźni. Nie można bowiem odwołać się do wzorców. Powstają nowe dzieła, obecnie komponuje je Jan Wincenty Hawel, wcześniej Zdzisław Szostak, utwory cenne, które  ciągu ostatnich l atstworzyły sporą biblioteczkę muzyczną. W tym roku z uwagą przysłuchiwałem się kompozycjom na instrumenty smyczkowe. Wszystkie są bardzo ciekawe i udane, ale największe wrażenie robił na mnie utwór na wiolonczelę. Uważam, że to arcydzieło. Zmierzenie się młodego człowieka z początkiem życia utworu muzycznego otwiera pewien rodzaj wolności. Wykonując nowe, wcześniej nigdzie nie grane utwory, tworzą, nie waham się tego powiedzieć, historię muzyki i nową tradycję wykonawczą. Stają się współtwórcami. Dzieło muzyczne jest bowiem tworem wyobraźni kompozytora, ale żyje wtedy, gdy zostaje przepuszczone przez wyobraźnię odtwórcy.

 

Czy namawia Pan swoich studentów na udział w różnych konkursach muzycznych?

 

- Tak. Udział młodego człowieka w konkursie jest pewnym elementem mobilizacji, dopingu do pracy artystycznej. Duży program trzeba przygotować perfekcyjnie, poświęcając mu bardzo dużo czasu. Młody człowieka daje wówczas z siebie wszystko, dopracowując w każdym szczególe: wyraz artystyczny, formę, konstrukcję utworu… Młodzi ludzie wykonują duży program, ucząc się panować nad kondycją i planować rozłożenie siły. Możliwość przygotowania studenta do konkursu jest niesamowitym narzędziem pracy w rękach pedagoga

 

Czytaj także:

Rozmowa z prof. Marią Czajkowską z Konserwatorium Moskiewskiego, wiolonczelistką, pedagogiem i jurorem konkursu


prof. Zygmunt Tlatlik z katowickiej Akademii Muzycznej, fagocista, dyrektor artystyczny Konkursu im. Spisaka

Wyślij link mailem
Powrót
PDF
Drukuj
Zgłoś
nieścisłość
proby.jpg3e09ce2469a03081e5863205df69b7de
publicznosc.jpgcd32291e4bedcc72c87e7cd399509ca7
spisak statuetka.jpg2620760538f8c5fb8034ae5b50bbb2d0
Walidacja W3CXHTML 1.0 i CSS 3.0